Välkommen till skrivarlyan i Vildfagre.

Direktlänk till inlägg 18 november 2009

Ska jag aldrig lära mig.

Av Love - 18 november 2009 23:12

Ibland är jag dummare än tåget. Lyckades ta bort mina inlagda bilder, men man lär av sina misstag. Ska se om det går att få tillbaka dom.

 

 Har just avslutat middagen, ja jag vet, klockan är över elva och många sover redan. Håller med Lena om att natten är en bra tid att skriva, läsa mm och mitt namn betyder nattens barn. Love är mitt skrivarnamn.

 

Vi hade för många år sedan lägenhet i Spanien och det var inte förrän efter 21 som man orkade tänka på middagen för det var så varmt och samma sak är det när jag är i Thailand. Lite av det sitter nog kvar fast inte beror det på värmen precis i detta land.

 

Nu sover vi länge på morgonen och tiden blir liksom förskjuten så middagen blir rätt sen. Kanske inte så bra för ämnesomsättningen fast det struntar jag i

 

I kväll såg jag på "Uppdrag granskning" som tog upp ECT-behandlingens

biverkningar. Det gäller minnesbortfall som oftast försvinner efter några dagar, veckor eller månader.

 Tyvärr har det visat sig att en del patienter har fått svåra minnesluckor på flera år som är helt försvunna ur deras minne och aldrig kommer igen.

Det som är anmärkningsvärt är att det inte står i någon brochyr eller finns någon förteckning över biverkningar. Bara att minnet alltid kommer tillbaka.

Att undanhålla detta för en patient som har rätt att få veta vad behandlingen kan ställa till med är verkligen ansvarslöst och oetiskt.

 

I vår familj har vi erfarenhet av hur det fungerar då vår dotter fått ECT.

Hon har stora minnesluckor men vi har inte reflekterat över att det kan vara ECT som ställt till det. Hur som helst har fördelarna övervägt nackdelarna.

 

Har man en väldigt svåra och djupgående deppressioner så är ECT verkligen verkningsfullt och kan rädda liv när ingen annan behandlingsform hjälper men som sagt läkarna har skyldighet att upplysa om vad som kan hända så patienten själv kan ta ställning och inte bli förd bakom ljuset.

 

Stormen har drabbat Skåne och jag hoppas ingen människa får sätta livet till.

Här i Närke är det lungt bara regnet som smattrar på altantaket.

Lite duktig har jag varit i dag, putsat några fönster för om en vecka ska nya gardiner upp till advent. Ska bli så roligt att börja pynta.

Mannen sover nu och jag ska dra mig tillbaka till min kammare.

Ser att det nu är torsdag men ännu dröjer det innan jag ska ta itu med den.  

 

 

 

 
 
Ingen bild

Solan

19 november 2009 11:59

De så härligt att läsa din blogg.Du e ju bara sååå bra att skriva/Kram

 
av irja

av irja

19 november 2009 15:20

Hej Love!
Man lär ju gamla hundar sitta, så med åren och tiden lär du ju dig också. ...Ler..
Natten är en skön tid att vara uppe,Lite svårt att gå över till dagtid när man vill vara social, men det går, har ju flera års erfarenhet av det.
Ja höst stormen härjar ju hejvild där nere i Skåne,man lider verkligen med dom , ja Skåne är oftast utsatt för de.
Skönt att ni än så länge klarart er undan. .....>>>>>KRAM IA

http://40-talisten

 
Lena

Lena

19 november 2009 16:21

Vilken fin betydelse ditt faktiska namn har...Nattens barn, det är nästan så att jag tror att jag ska tänka på dig som det istället för Love (som iofs också är vackert), men kärt barn har ju många namn sägs det. =)
Synd att jag missade programmet om ECT. Vi hade en vän (död 2007) som i många år lidit av den ena sjukdomen efter den andra även av återkommande depressioner, och av många därför dömdes vara hypokondriker, men man dör inte av hypokondri säger jag. Han hittades i sitt hem dagen efter en hjärtinfarkt (vilket visat sig vid obducering). Nåväl, han fick några s.k el-chocker för många år sedan och märkte precis som du skrev att biverkningarna med minnesbortfall blev långvariga, om än inte bestående i hans fall. Trots allt är det till hjälp för många så som du skrev överväger fördelarna med denna behandling i svåra fall.
Här på västkusten har vi sluppit "Skånestormen" men här regnar rejält.
Ha det gott!
Kram

http://roshultskan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Love - 25 mars 2013 09:54

Veckorna trillar iväg fort men våren kommer långsamt. Förra året vid denna tid var det varmt o skönt.   Påsk till helgen men i år hoppar jag över den det blir ingen tur till Blåkulla heller.   Har tappat så mycket lust o kraft känner mig ...

Av Love - 10 mars 2013 18:24

                                          Hejsan i vårsolens glans!   Vilken fin vecka vi haft visst det är ingen direkt värme men att svepa om sig o sitta ute var livgivande. Att få lite färg i ansiktet sitter inte fel.   I måndags träffa...

Av Love - 2 mars 2013 19:27

Det blev mars i år också och jag har sett snödroppar. Vädret i dag har varit varierande sol, regn, blåst och snöblandat. Undrar hur det blir i morgon när Vasaloppet går.   Det var skönt att åka till Leif som var piggare än förra gången. Då ...

Av Love - 25 februari 2013 19:25


Har haft en bra dag med besök hos Leif. Måste försöka förlika mig med att han inte riktigt vet om jag är där eller inte. Han var mer borta i dag men ändå glad o go. Solen tittade fram men jag kan ju inte gå ut utan vi fikade med honom och ser...

Av Love - 21 februari 2013 17:38

Återigen sitter jag vid datorn och en vecka har passerat. Blev dåligare och fick hög feber så det blev transport till Sjukhuset igen o inläggning. Har fått en infektion i såret men i dag kom jag hem. Mycket prover o medikamenter och dom va...

Presentation


Mitt hem är där kärleken finns.

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards