Välkommen till skrivarlyan i Vildfagre.

Alla inlägg under januari 2010

Av Love - 31 januari 2010 14:15

Dagarna bara rinner iväg och i dag har det varit tempeldag. Här finns så underbart vackra tempel och ritualen är för oss utlänningar helt obgriplig.

 

Jag började med att köpa en tom hink som jag fyllde med tvål,schampo,tandkräm,tvättmedel ris, nudlar,frukt.

Sen upp för en trappa där det satt en massa munkar på golvet, jag fick krypa fram och ställa hinken framför dom.

 

Sen satta vi oss på golvet och jag fick ett vitt lakan över hela mig.

 Munkarna började recitera något som bara lät som ett mummel. Sen åkte lakanet av och jag trodde det var färdigt men icke,samma sak upprepades  än en gång.

 

Keng talade om att den första gången så togs det onda bort från mig och andra gången fick jag det goda i mig.

 

Jag fick krypa fram till en jättegammal o vis munk som tog olja på en pinne och strök över min panna, visade att jag skulle öppna munnen och så tog han en guldflinga och satte på tungan. Som tack skulle jag ge honom en sedel hade Keng talat om för mig men när jag räckte fram den till honom såg han strängt på mig och visade att den skulle jag lägga på golvet framför honom. 

Ingen kvinna får vidröra en munk.

 

Där fanns också ett pengaträd där jag satt fast 100Bath

Sen var det bara att krypa baklänges från munkarna och hoppas att jag blivit en bättre person.

 

I nästa tempel skulle jag tända massor av rökelsepinnar franför olika Buddhafigurer.

Det är jätteviktigt att det är rätt antal så ibland var det fyra nästa Buddha ville ha sju osv.

Jag fick ont i huvudet av all rök men vad gör man inte för Buddha.

 

Han har det så bra här hos Tony o Keng, får frukt Fanta (måste vara röd), pengar, en leksaksbil små dockor och jag vet inte allt.

Han bor ovanpå ett skåp så han kan se ner på oss.

När dom flyttade hit från huset så måste Buddha bäras in först och han får inte sitta så att någons fötter pekar mot honom när man sover.

 

Ja nu vet ni lite hur dagen har varit. Nu ska vi äta färdig mat som vi köpte på vägen hem, sen ska jag se på dom sista  delenfrån Robinsson som Tony tankat ner på sin Ipod. Jag har inte läst tidningen så jag vet inte vem som är den nya Robinsson.

Månen lyser som ett stort eldklot över stan och det känns nästan magiskt att vara här uppe på 14 våningen, känner mig lite som en utomjording som beskådar alla ljus från staden.

 

Vill skicka en speciell kärlekskram till Michelle och ni andra får en Bamsekram och tack för att ni finns med mig.

                               Love.             

Av Love - 29 januari 2010 10:03

   Det är otroligt, här sitter jag på andra sidan jorden och läser vad ni skrivet. Blir så otroligt glad att ni finns med mig även här. Jag tackar er alla för goa kommentarer.

 

I dag har jag varit på marknad ett tag. Köpte en väska för 40:-, ett par foppaskor också 40:- och lite annat smått o gott.

För att kunna förflytta mig några längre sträckor åker jag med Tony på motorcykeln. Här får man lämna rädslan hemma för trafiken är hemsk och trafikregler äv inte uppfunna ännu.

Den som kör måste ha hjälm men inte dom som sitter bak.

På en motorcykel kan det sitta en femåring först sen pappa som kör, bakom sitter en treåring och längst bak mamman med en liten baby o famnen.

Den enda som har hjälm är pappan.

Jag mår verkligen dåligt när jag ser detta och olyckstatistiken här är hög.               

I flaskorna är det bensin som dom står och säljer på gatan. Jag trodde först att det var sprit men man upphör aldrig att förvånas här.

              Många hälsningar till er alla som läser

              jag tänker på er och hoppas ni mår bra.

              Jag skriver inga kommentarer i era bloggar

              men läser dom och finns med er.

                            Kramelikram från eran Love.

  

Av Love - 28 januari 2010 15:14

Jag mår som en prinsessa, här skämmer dom bort mig

på alla sätt. Mat och dricka hela tiden tycker jag.

Har varit på besök hos Vanarees  kusiner. Inte ett ord engelska kunde dom men roligt hade vi. Fråga mog inte vad jag åt men gott var det.

Som ni ser sitter dom helst på golvet och äter även fast det finns stolar.       

 

I går åkte vi över till en ö med jättefin strand.Båten tar oss dit på 40 minuter och Willam var med samt en vän till Tony som också är här på semester.

 

Att simma i havet är så härligt men jag får vara försiktig med solen den första tiden. Vill ju inte bränna mig.

När man ligger där kommer försäljare med godsaker som tex.

stora grillade tigerräkor,bläckfisk, krabba mm med goda såser smakar himmelskt.              

 

I detta land kan man leva mycket billigt.

Alldeles brecvid oss ligger ett ställe där man äter lyckling med ris för 30 bath. ca 6 kronor.

Jag äter massor av mango som är min favorit men med något som heter sticky rice och en god sås till som man köper tillsammans i ett paket, farligt gott och nästan gratis.

 

När kvällen kommer är jag jättetrött , har med mig bra böcker, så då drar jag mig tillbaka.

Vaknar klockan 8 då skolbarnen utanför sjunger nationalsången varje morgon. Edtersom jag har varit här rätt många gånger nu sånkan jag melodin  men fattar inte hur någon svensk kan kära sig språket. Jag kan bara några fraser,

                Nu mina vänner blir det natti natti

                här är klockan 10 men hos er 4 på

                morgonen så jag får önska er en

                bra helg.

                KRAM FRÅN EN LYCKLIG LOVE.  

 

   

 

Av Love - 26 januari 2010 11:48

   Sawas dee kha

 

Nu är jag på plats, och har invigt poolen.

Resan gick prima,fick middag över Moskwa  och frukost serverades när vi flög över Calcutta.

Här hemma var jag redan klockan 8 och väckte upp mina kära.

Poolen är invigd och var lika skön som vanligt.

I kväll blir det en tidig kväll för jag är rätt trött.

Korten är tagna på väg från flygplatsen.

    

Soliga hälsningar och kram.

Love.

 

Av Love - 24 januari 2010 10:29

 

Jag kan knappt tro att det är sant. I morgon bitti är jag på väg. Åker med Thai air så det blir direktflyg och tar bara drygt 10 timmar. Tisdag morgon är jag framme och på flygplatsen står en taxi och väntar, sen är det ca 2 timmar till sonen med sambo och hundar. Dom har två jättefina  Shih-tzu en ras som jag själv fött upp när jag hade kennel.

Fast jag har en hel del saker kvar där är resväskan fullproppad.

 

Ni har varit så vänliga och skrivit så fint så jag känner mig alldeles rörd över att ha er som vänner. TACK!

 

Nu hoppas jag ni alla får härliga veckor och var rädda om er för när jag kommer tilbaka ser jag fram emot fortsatt kontakt.

Om jag har möjlighet så skriver jag här ibland annars ska ni veta att jag tänker på er alla.

 

                              Trött men lycklig.

 

                          

                       KRAM FRÅN LOVE.

Av Love - 18 januari 2010 21:06

Åkte i dag  in till en vän som är utveckligsstörd och bor

i Örebro. Hon behövde lite hjälp med städning.

Passade då på att inhandla lite nya underkläder.

Bland det värsta jag vet är att stå där i provrummet och se sin kropp bland alla speglar.

 Hur sjutton har jag kunnat bli så här? Svar för lite motion och för mycket onyttig mat.

Blir bra att ändra på en del när jag byter miljö ett tag.

 

Åker iväg till stan i morgon också för att träffa Michelle och få en stund med henne, för sex veckor är en lång tid att vara från varandra, mitt älskade barnbarn.

 

I går kväll låg jag och tänkte på er bloggvänner och då kom det för mig att ni alla är som  blommor för mig.

Tack för den fina buketten ni bildar tillsammans.

 

Annica Annemon

Irja Iris                                 I

Kerstin Klockvippa

Lambergsfrua  Lejongap

Lena Liljekonvalj

Lillis Lupin

Majlis Magnolia

Margit Margerit

Mia Mimosa

Ragnvi Riddarsporre

Skogsfrun Skogsviol

Skomakar-Lisa Stormhatt

Solveig Stockros

Stina-Lill Stjärnflocka

 

Om jag nu är dålig på att svara på era kommentarer så ska ni veta att jag tänker på er varje dag men det är mycket som ska ordnas nu inför resan.

 

Vill ju att mannen ska ha mycket förberett i frys och kyl, all tvätt fixad, och huset städat.

Ska iväg och ta spruta för gulsot,och inte minst packa.

 

Tack för i dag slut för i dag.

 

 

            

 

Av Love - 17 januari 2010 17:55

  


    Jag niger och tackar för alla kommentarer angående

   baddräkterna.

   Dom flesta tycker jag ska ta den blå.

   Tycker själv den är jättefin.

 

   Nu hör det till saken

   att jag inte tycker om mörkblott av denna orsak.

   När jag var liten tös ville min mamma att jag alltid

   skulle vara den prydliga, ordentliga flickan och hon

   trodde visst att det kunde göra underverk bara jag

   hade mörkblått på mig.

 

   Hon sydde och stickade snygga marinblå klänningar,

   jumprar och även när jag blev stor styrde hon och

   köpte en marinblå crimplinedräkt åt mig för att ha på 

   mosters femtioårsdag.

  Lydig som jag var (21 år och gift) så satt

   dräkten där på festen för att sen hamna hos min 

   bästis som älskade mörkblått och jobbade på kontor.

 

   Åren gick och efter tre år fyllde mamma 50år.

   Då lät det så här "Ja du har ju din chrimplinedräkt 

   som du kan ha". Det var bara att fråga bästisen om

   jag kunde få låna hemskheten, mamma var glad men

   det var sista gången jag bar något mörkblått.

   Mamma fick aldrig någon prydlig dotter utan en

   lite bohemisk med drag av country

   som så småningom hittade sin stil och sina färger.

 

   Nu har jag i alla fall upptäckt att en mörkblå baddräkt

   skulle vara snyggt.

   Den får bli number one.

 

  Sen kommer frågan turkos eller svart ?

  Lena, Anna och Lambergsfrua prickade rätt den turkosa

  älskar jag. Känns som jag.

  Färgen är så fin och jag ska ju bli brun.

  Turkos blir number two. 

 

  Kan nog inte heller motstå den svartvita ,den blir       

 number tree, som många  av er tyckte jag skulle ha.     Sonen gillade den också och "syster Vera" tyckte jag

 skulle skaffa en stor solhatt, något att tänka på.

  Alltså är jag nu ägare till tre  där jag kan förvara

  storrumpan, hängtuttisarna och pösmagen.

 

  Den prickiga lämnar jag åt sitt öde hos Klingel

  det är definitivt inte jag (sorry Mia och cv.)

 

  Det jag uppskattar är era uppriktiga kommentarer.

 

 Har fortsatt städa arbetsrummet i dag vilket tagit 

 en stor del av dagen. Fyra höga bokhyllor med böcker

 från golv till tak tar tid att ta ur och damma av.

 Känner nu att det inte gillas av kroppen, vad som 

 händer i morgon blir den dagens problem.

 Just nu är jag nöjd och har gjort mig förtjänt av en

 fruktsallad eller hur?

  Många sköna timmar har ni nu kvar av kvällen så

  passa på att koppla av, i morgon är det måndag och

  en del ska till jobbet.

 

  Love sänder er alla en kram.

 

 

 

 

 

 

 

  

  

    

  

  

  

Av Love - 16 januari 2010 13:03

När jag började blogga i september hade jag ingen aning om hur många trevliga vänner jag skulle få.

Ni delar min glädje men också mina bekymmer och jag hoppas  jag också kan ger er något possitivt tillbaka.

 

Så här ser baddräkterna ut, två är mina favvisar och nu blir det kul att höra vad ni säger.           

 

Jag städar övervåningen i dag för på måndag kommer mannens nya säng och då åker den gamla ut i mitt arbetsrum som gästsäng.

 

Thailandssonen ringde i dag och talade om att han beställt tågbiljett för oss upp till Chang Mai där vi ska vara några dagar.

Chang Mai ligger 70 mil fågelvägen från Bangkok så först måste vi ta bussen till Bangkok.

Det blir sovvagn upp och dagplats ner, då får jag se mycket.

Chang Mai är Thailands största provins och har 1.600.000 invånare. Staden har varit den första huvudstaden och det finns massor av gamla tempel runt omkring.

 Därifrån går många fina utflykter så håller bara rygg och ben så får jag en upplevelse.

 

Det blir i alla fall inget mer ridande på elefant för det var definitivt inte bra för en utsliten rygg att åka omkring i djungeln som jag gjorde för 4 år sedan. Förbjud från min doktor.

 

Ska försöka leta rätt på en buss som går mellan Örebro och Arlanda, smidigt och bra. Det blir jobbigt för mannen att skjutsa mig och som jag berättat så ser han inte bra i mörker. Om ett par veckor får han sina nya glasögon och då blir det nog bättre. Åldern börjar märkas på oss båda.

 

Kanske skriver jag mer i dag men nu hoppas jag ni får en bra helg.

Kramen.

 

Presentation


Mitt hem är där kärleken finns.

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards