Välkommen till skrivarlyan i Vildfagre.

Direktlänk till inlägg 31 januari 2010

Tempelbesök.

Av Love - 31 januari 2010 14:15

Dagarna bara rinner iväg och i dag har det varit tempeldag. Här finns så underbart vackra tempel och ritualen är för oss utlänningar helt obgriplig.

 

Jag började med att köpa en tom hink som jag fyllde med tvål,schampo,tandkräm,tvättmedel ris, nudlar,frukt.

Sen upp för en trappa där det satt en massa munkar på golvet, jag fick krypa fram och ställa hinken framför dom.

 

Sen satta vi oss på golvet och jag fick ett vitt lakan över hela mig.

 Munkarna började recitera något som bara lät som ett mummel. Sen åkte lakanet av och jag trodde det var färdigt men icke,samma sak upprepades  än en gång.

 

Keng talade om att den första gången så togs det onda bort från mig och andra gången fick jag det goda i mig.

 

Jag fick krypa fram till en jättegammal o vis munk som tog olja på en pinne och strök över min panna, visade att jag skulle öppna munnen och så tog han en guldflinga och satte på tungan. Som tack skulle jag ge honom en sedel hade Keng talat om för mig men när jag räckte fram den till honom såg han strängt på mig och visade att den skulle jag lägga på golvet framför honom. 

Ingen kvinna får vidröra en munk.

 

Där fanns också ett pengaträd där jag satt fast 100Bath

Sen var det bara att krypa baklänges från munkarna och hoppas att jag blivit en bättre person.

 

I nästa tempel skulle jag tända massor av rökelsepinnar franför olika Buddhafigurer.

Det är jätteviktigt att det är rätt antal så ibland var det fyra nästa Buddha ville ha sju osv.

Jag fick ont i huvudet av all rök men vad gör man inte för Buddha.

 

Han har det så bra här hos Tony o Keng, får frukt Fanta (måste vara röd), pengar, en leksaksbil små dockor och jag vet inte allt.

Han bor ovanpå ett skåp så han kan se ner på oss.

När dom flyttade hit från huset så måste Buddha bäras in först och han får inte sitta så att någons fötter pekar mot honom när man sover.

 

Ja nu vet ni lite hur dagen har varit. Nu ska vi äta färdig mat som vi köpte på vägen hem, sen ska jag se på dom sista  delenfrån Robinsson som Tony tankat ner på sin Ipod. Jag har inte läst tidningen så jag vet inte vem som är den nya Robinsson.

Månen lyser som ett stort eldklot över stan och det känns nästan magiskt att vara här uppe på 14 våningen, känner mig lite som en utomjording som beskådar alla ljus från staden.

 

Vill skicka en speciell kärlekskram till Michelle och ni andra får en Bamsekram och tack för att ni finns med mig.

                               Love.             

 
 
lillis

lillis

31 januari 2010 16:08

Så mycket underbara saker och platser du får uppleva,det unnar jag dig av hela mitt hjärta.Fina foton du bjuder oss på
Ha det skönt och var rädd om dig
Kram

http://danslillis.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Lukas

31 januari 2010 23:51

Hej mormor!
jag sitter här och läser det du skriver, tycker det är så roligt med alla dessa regler med budha. Föresten fick män ge/röra dom? isf lite diskreminering? :P aja hoppas du har det underbart och fortsätt att skriva :)
Älskar dej

 
margit

margit

1 februari 2010 00:25

tack LOVE för att du delar med dig av din vardag därborta! Roligt att höra lite om andra kulturer och sedvanor...tänk vad annorlunda...Trevligt med bilderna!!
Vi väntar med spänning på mera!!
EN STOR KRAM till dej!! "Har långa armar" så dom räcker ända där du är!!
Din bloggvän Margit

http://margitholm.blogg.se

 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

1 februari 2010 22:32

Vilka fantastiska upplevelser du får vara med om :) Håller med dig om att rökelse är huvudvärksframkallande. Doften kväljer mig tyvärr. Vilka vackra och spännande foton du visar. Tusen tack för det.
Ha det fortsatt gott!
Varmaste kramar,

http://lambergsfrua.blogglatsen.se

 
Lena

Lena

2 februari 2010 00:06

Så spännande och annorlunda besök du tar oss med på...men dessa munkar som inte låter en kvinna vidröra sig är väl lite "konstigt"...jag menar vi är ju vana att krama eller ialla fall skaka hand oavsett kön...men religion lär jag mig nog heller aldrig att förstå...men du gör som jag också skulle gjort...tar seden dit du kommer :o)
Pampig byggnad och "tronstol", liksom Buddha-altare och pengaträd...som jag faktiskt aldrig tidigare sett.

I kväll har jag sett programmet "Spårlöst" på TV4 där en adopterad thailändsk kille från Malmö, född i Ubon, letade just i Thailand efter en försvunnen tvilling som sedan visade sig vara adopterad även han och bo i en annan del av Sverige. Mycket rörande *snyft* (av glädje).
Nattkramar till dig från mig !!!

http://roshultskan.bloggplatsen.se

 
av Irja

av Irja

2 februari 2010 03:58

Kära Love !!!
Ja dagarna går fort fast det är mulet,Hinner inte vara så ofta på blogget,men försöker så ofta jag kan ,kära Utomjording,,,Ler Underbart att följa dig på din underbara resa...Tänker ofta på dig...Fånga Dagen...KRAM IA......

http://40-Talisten bloggplatsen se.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Love - 25 mars 2013 09:54

Veckorna trillar iväg fort men våren kommer långsamt. Förra året vid denna tid var det varmt o skönt.   Påsk till helgen men i år hoppar jag över den det blir ingen tur till Blåkulla heller.   Har tappat så mycket lust o kraft känner mig ...

Av Love - 10 mars 2013 18:24

                                          Hejsan i vårsolens glans!   Vilken fin vecka vi haft visst det är ingen direkt värme men att svepa om sig o sitta ute var livgivande. Att få lite färg i ansiktet sitter inte fel.   I måndags träffa...

Av Love - 2 mars 2013 19:27

Det blev mars i år också och jag har sett snödroppar. Vädret i dag har varit varierande sol, regn, blåst och snöblandat. Undrar hur det blir i morgon när Vasaloppet går.   Det var skönt att åka till Leif som var piggare än förra gången. Då ...

Av Love - 25 februari 2013 19:25


Har haft en bra dag med besök hos Leif. Måste försöka förlika mig med att han inte riktigt vet om jag är där eller inte. Han var mer borta i dag men ändå glad o go. Solen tittade fram men jag kan ju inte gå ut utan vi fikade med honom och ser...

Av Love - 21 februari 2013 17:38

Återigen sitter jag vid datorn och en vecka har passerat. Blev dåligare och fick hög feber så det blev transport till Sjukhuset igen o inläggning. Har fått en infektion i såret men i dag kom jag hem. Mycket prover o medikamenter och dom va...

Presentation


Mitt hem är där kärleken finns.

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards