Välkommen till skrivarlyan i Vildfagre.

Direktlänk till inlägg 30 juni 2010

Midsommar i byn.

Av Love - 30 juni 2010 18:53

                                Hej vänner!

 

En vecka har gått sen jag skrev och vi har firat midsommar

en jättetrevlig helg med barn, barnbarn och goda vänner.

Tyvärr mådde jag inte helt bra för febern och hostan har inte försvunnit så i går var det dags igen för farbror doktorn. En starkare sort penicillin äter jag nu men känner mig rätt slut efter denna månad av feber. Nog om detta.

      

         

 Vi bor  7 km från Brevens Bruk som är ett gammalt      

  brukssamhälle här i Närke. Bre-ven = bred sankmark.

 Sjöarna Botaren och Sottern ligger alldeles bredvid och

 igenom bruket flyter Brevensån.

 

 I denna lilla ort bor mindre än 200 bofasta innevånare 

 men många turister söker sig hit under hela året.

 

 Sottern är vår sjö med naturskyddad skärgård där både

 storlom och fiskljuse häckar. Ofta hör man storlommens 

 lite otäcka läte. Min farmor sa alltid att om man hörde

 lommen så betydde det olycka.

 

 Järnbruket startade 1676, herrgården byggdes 1698.

 Masung och rostugn kom i bruk år 1700.

 Brukskyrkan invigdes 1842 och många olika aktiviteter 

 ordnas där tex. Musik i sommarkväll på fredagar.

 

            

 

För att transportera järnmalm, gjutgods, timmer mm från Brevens så byggdes en smalspårig järnväg till Kilsmo där stambanan gick. Järnvägen byggdes mellan 1885-1886 var 7 km lång. Trafiken pågick till 1939 då den blev ogynnsam.

 

Nu finns ingen station  i Kilsmo alls och järnverket las ner

i mitten på 1980 men bruksmiljön med sina prydliga byggnader i falurött och gult samt den vackra naturen är verkligen en levande bygd.

 

Detta kort är från det gamla ångloket.

 

Så kommer vi då till midsommarfirandet i Brevens som är något speciellt.

Turistbussar från Danmark, Holland Tyskland kommer hit för att vara med om en svensk midsommar.

 

Midsommarfirandet kom med vallonerna på 1600-talet då Brevens Bruk fick sina privilegiebrev.

 

Den grönmålade stången  är 18m lång och pryds med 7 vackra kransar.

Dessa kransar är klädda med liljekonvaljblad som frivilliga plockat och det går åt ca 15000 blad till varje krans.

Sen kommer alla blommor som prästkragar, blåklint, pioner som binds in i kransarna.

Många har kvällarna innan suttit och jobbat med dessa och hundratals timmar har lagts ner men dom är otroligt färgsprakande och vackra dessa kransar.

 

När klockan är 18 skjuts det första skottet och alla ska samlas för efter skott nummer två kommer hornmusikkåren först och sen blomflickorna två och två bärandes på kransarna genom bruket.

Flera knallar hörs och när stången är på plats avslutas det med två knallar.

 

För att få upp stången med sina sju kransar behövs 30 man sedan sätter dansen igång och blomflickorna börjar men alla som vill får vara med. Då spelar en förstärkt Brefvensextett.

 

När klockan är åtta är det avmarsch med musik till festplatsen Lustigkulle där det är dans båda kvällarna.

 

                                 

 

Ja som ni ser är det ett annorlunda firande här hos oss och har ni inte varit i Brevens så ta en tur det är det värt.

Jag lovar att bjuda på kaffe här i vårt Vildfagre.

 

                       Solvarm kram

                               från

                               Love.

 

 

  

 
 
Yvonne

Yvonne

1 juli 2010 16:10

Wow! Vilket underbart fint firande ni har! Och vilken vacker midsommarstång! Har aldrig sett en liknande! Vilket otroligt jobb som läggs ner varje år! Det är härligt att höra att man faktiskt fortsätter med traditionerna, för på många ställen har det ju försvunnit med åren.
Ni har det otroligt vackert runt omkring där ni bor! Jag skulle väldigt gärna besöka järnbruket, för det tycker jag låter jätteintressant!
Väldigt fina och levande bilder har du bjudit på! =) Har vi vägarna förbi, så får du veta det innan! =)

Hoppas att medicinen hjälper nu och att du snart blir frisk! Var rädd om dig!
Många kramar!

http://yvonnes-blogg.bloggagratis.se

 
lillis

lillis

1 juli 2010 19:43

Vilken vacker midsommarstång har aldrig sätt något liknande.Vilket firande ni har det verkar hur roligt som helst.Ett stort tack för att vi får ta del av dessa vackra kort
Ha det bra och var rädd om dig
Kram

http://danslillis.bloggplatsen.se

 
Margit

Margit

1 juli 2010 20:41

Tack kära Love för din varma Blogghälsning1!!
Så TREVLIGT ATT SE ALLA FINA BILDER SOM DU VISAR FRÅN MIDSOMMARFIRANDET!
Så ni bor inte så långt från Brevens bruk...skall titta på kartan...min väninna som nu bor i Linköping hon brukar prata/vara där ibland där hon har anknytning....
Ja det ser ut att kunna bli en fortsättning med relationen mellan Maria och Magnus. Dom har också hittat varandra på nätet..(som Lasse o jag). Avståndet är ca 50 mil..så det är en bit...
Jag "förr i tiden"...så var det andra sätt att träffas o hitta varandra...
Jag har semester v 29-32. Vi åker till Norrland..första veckan där vi skall träffa 3 av mina 5 barn...med sina familjer,,,samt min syster och svåger. Dom bor runt Umeå-trakten...ca 3-4 mil därifrån...och våra grannar här i Kolsva skall då vara "kattvakt"...åt oss. Vi skall passa deras 3 katter v 34..då åker dom på utlandsresa...
skönt med goda grannar och man kan göra "arbetsbyte"...

21 augusti..så har ju Sita ordnat BLOGGTRÄFF...vid/utanför SVAMPEN i Örebro. Hon har försökt att "komma in" på din blogg...men lyckades då inte..kankse hon har lyckats senare..
Vore trevligt om även du..och kanske din man kunde komma med....
Många kramar tiller båda från Margit och min Lasse.

http://margitholm.blogg.se

 
Monica

Monica

1 juli 2010 21:51

God kväll på dej!

Det var ett annorlunda men trevligt midsommarfirande ni har hos er.Fina foton du visar också, alla blommor blir så fina på kort.
Du undrade vad jag jobbar med, jag jobbar på posten, har varit lantbrevbärare från 1982 till 2004, men efter en utsliten axel och operation så har jag andra arbetsuppgifter....sköter boxposten och gör lite utkörning till några kunder på morgonen. Jobbar bara mellan 7:30 till 9:24, men har livränta så jag förlorar inga pengar.

Vi hörs!

Kram Monica

http://violett.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Anna

2 juli 2010 20:37

Hej Love!
Kul att se kort från Brevens jag har fakriskt varit där en midsommar för min faster bodde i Högsjö. Ni bor verkligen fint.
I dag har jag tagit årets första dopp och i morgon ska vi till Sala på auktion. Kanske jag hittar något till stugan.
Mannen och jag önskar er en varm och skön helg.
Kram Anna.

 
Ragnvi

Ragnvi

3 juli 2010 04:41

Morning mitt i Idyllen! Tack för härlig och intressant läsning och underbara foton! Skulle gärna fira midsommar där nån gång! Så vackert!
Grattis i efterskott till de många åren i äktenskapet! Och himlans fin blev du i håret!
Hoppas nu att din nya medicin hjälper så att du kan få njuta riktigt i sommar!
Kramen!
Ragnvi

http://rankans.blogg.se

 
Kerstin

Kerstin

3 juli 2010 11:13

Men vilken underbar midsommar du haft! Vilka kransar! Vilken miljö! Jag har full förståelse att det kommer busslast med folk för att vara med där. Tusen tack för att du delar med dig av detta fina.
Krya på dig, jobbigt att må dåligt i denna värme

http://farna.bloggplatsen.se

 
Ingmarie

Ingmarie

3 juli 2010 17:55

Hejsan

Tack för besöket på min blogg, alltid roligt med nya människor som tittar in.
Jag har tre taxar.
Är född på söder i sthlm och bott i hägersten i nästan hela mitt liv.
Nu bor jag på sköna ön gotland

http://mimmiros.blogg.se

 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

4 juli 2010 11:58

Men vilket fint midsommarfirande det anordnas där i Brevens Bruk! Tack för att du visade alla dess fina bilder. Firandet känns genuint och det gillar både MiML och jag. Lite turister därtill piggar bara upp.
Var rädd om dig - och krya på dig!
Soliga kramar!

http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

 
carina

carina

4 juli 2010 17:39

hej min vän hur har du värmen jag tror att jag flyter bort snart katterna bara ligger sover nu helt utslagna vi måste träffas snart ta en kopp kaffe ta nått gott till det bara ringer här börjar halv 8 morgnen du vet jag menar jag blir galen snart ha det så bra i kväll nu mår snuttan bättre det är skönt tycker jag kram carina tjabo hälsar till gammel matte nospussar

http://www.ladystar.be

 
carina

carina

5 juli 2010 09:47

hej min vän grattis på namnsdag hoppas att du får en fin dag kram carina tjabo skickar nospussar till dej

http://www.ladystar.be

 
Madde

Madde

5 juli 2010 17:29

Oj! Vilken vacker midsommarstång! Ser ju nästan ut som en gigantisk bröllopstårta. Urtjusig! Trevligt också att få lära sig så mycket om Brevens Bruk. Det ser helt underbart och mysigt ut. Du ska ett stort TACK för att du visar detta samhälle med så underbara bilder! :D

Tråkigt också att höra att febern och hostan inte vill ge med sig men jag hoppas det nya penicillinet hjälper så att du kan få njuta av resten av sommar utan dessa besvär!

Önskar er alla en underbar och härlig fortsatt kväll! =)

Många många kryapådigkramar! :D

http://www.mads.bloggagratis.se

 
Inger

Inger

17 juli 2010 11:05

Vilken underbart vacker midsommarstång ni satte upp i ert samhälle. Det var nåt annat än de vi reser här i Dalarna.

Ha en bra dag/Inger

http://snartmormor.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Love - 25 mars 2013 09:54

Veckorna trillar iväg fort men våren kommer långsamt. Förra året vid denna tid var det varmt o skönt.   Påsk till helgen men i år hoppar jag över den det blir ingen tur till Blåkulla heller.   Har tappat så mycket lust o kraft känner mig ...

Av Love - 10 mars 2013 18:24

                                          Hejsan i vårsolens glans!   Vilken fin vecka vi haft visst det är ingen direkt värme men att svepa om sig o sitta ute var livgivande. Att få lite färg i ansiktet sitter inte fel.   I måndags träffa...

Av Love - 2 mars 2013 19:27

Det blev mars i år också och jag har sett snödroppar. Vädret i dag har varit varierande sol, regn, blåst och snöblandat. Undrar hur det blir i morgon när Vasaloppet går.   Det var skönt att åka till Leif som var piggare än förra gången. Då ...

Av Love - 25 februari 2013 19:25


Har haft en bra dag med besök hos Leif. Måste försöka förlika mig med att han inte riktigt vet om jag är där eller inte. Han var mer borta i dag men ändå glad o go. Solen tittade fram men jag kan ju inte gå ut utan vi fikade med honom och ser...

Av Love - 21 februari 2013 17:38

Återigen sitter jag vid datorn och en vecka har passerat. Blev dåligare och fick hög feber så det blev transport till Sjukhuset igen o inläggning. Har fått en infektion i såret men i dag kom jag hem. Mycket prover o medikamenter och dom va...

Presentation


Mitt hem är där kärleken finns.

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards