Välkommen till skrivarlyan i Vildfagre.

Alla inlägg den 6 juli 2010

Av Love - 6 juli 2010 22:02

Trodde jag drömde när jag läste att Gudrun Schyman eldade upp 100.000:-  Hur kan man bara komma på den idiotiska tanken. Inte är det väl hennes privata pengar som hon så lätt lät gå upp i rök. Frågan är var kommer pengarna ifrån och vad vinner partiet med detta?

Jag blir minst sagt upprörd, har dom så mycket pengar hade det väl varit bättre att dela ut till några som verkligen behövde.

 

Trodde också jag drömde när jag kom ut i trädgården i morse och upptäckte att massor av mina blommor var uppätna av dessa djur.  

Visst är dovhjortar fina men jag vill inte ha dom på tomten.

Dom hör egentligen inte hemma i vårat klimat och planterades in av baronen på Boo slott (inte långt härifrån)

Sen har dom spridit sig och massproducerat sig.

Dovhjortat är speciella på så sätt att dom stannar på samma ställe hela livet så vi får ha dom kvar.

 

Hindarna brunstar i okt, nov och hanarna jobbar då för högtryck vilket innebär att dom  magrar rejält och inte hinner äta upp sig innan vintern. Blir det sen en sen vår

far dom illa . Hindar och ungdjur klarar sig bättre.

 

Nästan allt knaprar dom i sig, rosenknoppar penseer, höstanemon, rosenstav, kärleksört och massor av andra blommor. Jag blir så ledsen för i går gladde jag mig över dom vackra rosorna.

I kväll har jag hängt papperspåsar över dom stackars knoppar som finns kvar.

Kan ni tala om för mig vad dom avskyr?

Det enda som hindrar dom är ett högt nätstaket eller elband men vi har en stor tomt så det är omöjligt.

 

Nu fattas bara att vi snart har vildsvin här för dom befinner sig strax bredvid och vi har sett dom. 

En vuxen galt kan vara 185 cm lång, mankhöjd 100 cm

och väga 200kg. Dom har mycket gott luktsinne och kan känna lukten av en människa på 500 m.

I frihet kkan dom bli 10 år men i hägn ca 20 år.

 

Vildsvin är skygga djur och nattdjur som helst undviker människor men blir dom trängda och kommer med svansen rakt upp ska man akta sig för då är det anfall på gång.

Galtarna hugger nerifrån och upp med sina skarpslipade betar i underkäken. Honorna biter och tuggar.

 

 När det är mat på gång (utfordring) kan dom skicka fram en kulting och om det inte smäller så kommer hela flocken fram. Dom är alltså smarta.

Maten består mest av vegitabilier men även fågelungar, ägg, gnagare och kan också ta ett litet rådjurskid.

Må dom hålla sig borta från vår by.

 

  

 

Söta och gulliga tycker jag däremot alla våra grodor är.  

Jag är förste grodräddare, våra katter gillar nämligen att leka med dom och då förflyttar jag dom till ett säkrare ställe utanför kattgården.

Grodor äter spindlar som är ett av dom djur jag avskyr.

 

Det blev lite om djurlivet här och det är dags att gå ut och vattna dom blommor som finns kvar.

Dagarna är väldigt varma och kvällarna underbara.

Jag hoppas det håller i sig nu när många har semester.

Själv har jag ju bestämmanderätt över min tid och njuter av livet och hoppas ni också gör detsamma.

                       Mången kram

                             Love.

 

 

Presentation


Mitt hem är där kärleken finns.

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards