Välkommen till skrivarlyan i Vildfagre.

Alla inlägg den 15 oktober 2010

Av Love - 15 oktober 2010 17:15

     

Här har berg o dalbanan gått i raketfart.

Ena dagen bra andra sängläge.

När den är på botten händer inte mycket.

Jag har hjälpt Lukas att måla rummet (därav värken) och nu är han nöjd.

  

 

Vi tog en paus och åkte till Marieberg och fikade. Jag passade på att köpa några blommor.

Lukas har varit till doktorn för han går med feber och sover jättemycket. Orkar inte gå till skolan och får inte heller för mormor.

 

 

 

Trädgubbarna jobbar på och jag agerar trädkramare för att allt inte ska ryka. Det blir nog ljust o fint när dom är klara.

  

 Jag har ett favvoritträd som jag tar kort på varje månad.

Så här såg det ut den 1 oktober. Roligt att följa året genom det.

  

På vägen hit har en familj skaffat tre Alpackor.

Jag är förälskad och skulle gärna vilja köpa två.

 

Alpackan är släkt med lama och är ett kameldjur som härstammar från Anderna. Dess närmaste släkting är den nästan utrotningshotade Vikunjan.

 

Det finns två sorter Suri som klipps varje år och Huacaya som får rastaflätor och klipps vartannat eller vart tredje år.

 

Under Inkariket avlades dom för sin fina ull som är mjuk och väldigt varm.

 

När spanjorerna invaderade Peru slaktade dom hela stammen men några lyckades fly med sina ägare till höglandet.

 

En alpacka lever 20-25 år. Dom är vänliga djur men lite skygga. Deras pratande låter som ett hummande och dom har ett mycket varierande kroppsspråk.

 

Dom har inte hårda hovar utan har partåig fot med mjuka trampdynor och två klor som måste klippas som man gör med naglar.

 

Grundfärgerna är vit, svart olika grå och bruna nyanser samt rosagrå och stålblå.

 

Kan spotta som lamor men deras spott innehåller inte saliv utan de kräks upp magsyra och halvsmält maginnehåll.

Dom vill inte gärna spotta och gör det nästan uteslutande mot andra alpackor och nästan aldrig mot människor.

 

Ska man skaffa alpacka måste man ha minst två för dom är utpräglade flockdjur. Man får inte stressa en alpacka för dom kan få magsår som inte går över.

  

Vem vet nästa år kanske det går två ulltusar hos oss.

Leif gillar dom också. Vi får väl bygga ut kattgården för dom kan säkert samsas.

Hjälp dettas blev långt och nu har Idol börjat.   

                             Hej svejs vi höres.

                  Kram till alla mina vänner som tittar in.

                                       Love. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Presentation


Mitt hem är där kärleken finns.

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards