Välkommen till skrivarlyan i Vildfagre.

Direktlänk till inlägg 22 december 2010

Tomasdagen mm.

Av Love - 22 december 2010 23:16

 

                                   Hurra nu vänder det.

 

     Vintesolståndet är årets längsta natt då natt

      och dag är lika långa. Nu ser vi fram emot ljuset.

      Detta är en kväll som jag alltid firar.

 

      Vi var bjudna till Ingrid och Leffe först och

      fick en jättefin korg med vin, chocklad, frukt mm.

 

 

      Sedan gick vi hem och tände massor med ljus i

      uterummet där vi drack varm glögg och smakade

      på skinkan som utföll till belåtenhet.

 

      Det är också Tomasdagen som fram till 1772

      var helgdag. Då skulle julölet avsmakas.

 

      På den dagen sa man upp kontrakt för

      kommande år och man sa också upp råttorna

      genom att springa runt i huset och ropa"råttor

      och mus ut ur vårt hus".

      Man talade tom. om till vilken gård råttorna

      skulle ta vägen.

 

      Allt skulle nu vara klart och julfriden lysas in.

 

      På alla gårdar fanns en tomte och var man inte

      nöjd med honom kunnde han också sägas upp

      på Tomasdagen.

 

     Tomasnatten kallades också för höknatten.

     Göken blev till en hök under sommaren

     och på höknatten blev han stor och skräckinjagande

     och kunnde hacka ut ögonen på folk.

 

     Trots alla dessa hemsheter önskar jag er en

     god nattsömn och vi vet att ljuset nu tar över.

 

                       Torparmor, Ragnvi, Solweig 

                             Yvonne och Anita

                         önskar jag en fröjdefull jul.

 

                        

 

                                 Kram

                                  Love.

 
 
Sita

Sita

23 december 2010 07:27

God morgon Love. Tomasdagen är min o Kjells bröllopsdag oxå. Ha det gott. Kram o God Jul.

http://siitasblogg.blogspot.com

 
Pisan

Pisan

23 december 2010 08:33

Äntligen väder det och ljuset tar över! Det var ju det man firade förr när vi var hedningar, inte jesus födelse. Önskar dig en god jul! Kram! ♥

http://pisansblogg.bloggplatsen.se

 
Ingmarie

Ingmarie

23 december 2010 09:32

En riktigt GOD JUL och ett GOTT NYTT ÅR

http://mimmiros.blogg.se

 
Margit

Margit

23 december 2010 10:53

Ja nu är det "DAN FÖRE DOPPAREDAN"...och förstår att du känner av din trötthet..oCH också ALLA kraven på oss husmödrar! Hur det är är..så är det vi som planerar och ahr "huvudansvaret"..för tt allt skall bli utfört och gjort!!!
Hälsa Leif också!!
Kramen kära LOVE!!! Margit o Lasse!!!

http://margitholm.blogg.se

 
Gunilla

Gunilla

23 december 2010 17:38

God jul på er alla
här är julmaten klar för att ätas i morgon
skönt
kram på dig vännen
/Gunilla

http://gunillaskatter.blogg.se

 
Madde

Madde

23 december 2010 20:00

Hej vännen! :D

Vill bara titta in och önska dig och dina nära och kära En Riktigt God Jul! =)

Många många kramar! / Madde :D

http://www.mads.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Love - 25 mars 2013 09:54

Veckorna trillar iväg fort men våren kommer långsamt. Förra året vid denna tid var det varmt o skönt.   Påsk till helgen men i år hoppar jag över den det blir ingen tur till Blåkulla heller.   Har tappat så mycket lust o kraft känner mig ...

Av Love - 10 mars 2013 18:24

                                          Hejsan i vårsolens glans!   Vilken fin vecka vi haft visst det är ingen direkt värme men att svepa om sig o sitta ute var livgivande. Att få lite färg i ansiktet sitter inte fel.   I måndags träffa...

Av Love - 2 mars 2013 19:27

Det blev mars i år också och jag har sett snödroppar. Vädret i dag har varit varierande sol, regn, blåst och snöblandat. Undrar hur det blir i morgon när Vasaloppet går.   Det var skönt att åka till Leif som var piggare än förra gången. Då ...

Av Love - 25 februari 2013 19:25


Har haft en bra dag med besök hos Leif. Måste försöka förlika mig med att han inte riktigt vet om jag är där eller inte. Han var mer borta i dag men ändå glad o go. Solen tittade fram men jag kan ju inte gå ut utan vi fikade med honom och ser...

Av Love - 21 februari 2013 17:38

Återigen sitter jag vid datorn och en vecka har passerat. Blev dåligare och fick hög feber så det blev transport till Sjukhuset igen o inläggning. Har fått en infektion i såret men i dag kom jag hem. Mycket prover o medikamenter och dom va...

Presentation


Mitt hem är där kärleken finns.

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< December 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards