Välkommen till skrivarlyan i Vildfagre.

Alla inlägg den 28 juli 2011

Av Love - 28 juli 2011 18:29

                                   Hej hopp!

 

Dagarna går som fort. Nu är vi snart inne i augusti den sista sommarmånaden. Det är dags att ge sig av till skogen för att leta bär o svamp. Är inte alls duktig på svamp men lite kantareller ska jag väl få ihop. Smaskigt att smörsteka och ha på smörgås.

Kanske ska träna upp Gaius till kantarellhund men med alla hjortar är det nog lönlöst.

Här är ett recept på kantarellsoppa med äppelbröd som omväxling.

 

Receptet är för 4 personer.

 

Soppan.

 

4 mandelpotatisar

3 schlottenlökar

1/2 liter kantareller

1 krm curry

2 msk smör

1 svampbuljongtärning

2 dl vitt vin

8 dl vatten

salt o peppar.

 

4 portionsbröd gärna italienskt.

 

Fyllning.

1 äpple

3 msk riven pepparot

2 msk chreme fraise

sat o peppar.

 

Soppan

Skala o skiva potatis o lök.

Fräs lök o kantareller i smör med curryn.

Tillsätt potatis, buljongtärning, vin o vatten.

Låt koka ca 7-8 min. Smaka av med salt o peppar.

 

Fyllning.

Riv äpplet o blanda med pepparot o chreme fraise.

Smaksätt med salt o peppar.

Dela bröden o fördela fyllningen och servera bröden till soppan.

 

En glad sak har hänt vet inte om jag redan skrivit om det men hur som helst.

Vår trädgårdsgräsklippare blev ju stulen förförra vintern.

Vi fick ut pengar från försäkringsbolaget o köpte en ny.

Så ringer polisen för ett tag sedan och talar om att dom sprängt en liga och bland allt stöldgods fanns vår klippare.

Hem kom den o nu har Ingrid o Leffe köpt den så alla är glada o nöjda.

 

När vinterkataloger dimper ner i brevlådan i juli känns det fel.

Jag vägrar titta på vinterkläder. Varför måste vi hela tiden vara så långt före. Det har tom. kommit kataloger om julserviser.

Kan man inte få leva i nuet med shorts, linne o foppatofflor.

 

Nästa vecka ska jag vara hundvakt till lille Totte. Han o Gaius går så bra ihop. Borde jag ha en till hund dom är ju flockdjur.

Funderar på att sätta fårstängsel runt en dal av tomten så Gaius kan få vara vara lös mer.Vi har ju en stor tomt så stängsla hela kan jag inte. I morse när jag släppte ut honom stack den rackaren. Vi har helt olika åsikter ibland om vad man får göra.

 

Dags för Rapport men det räcker nu om rapporteringen från Norge tycker jag. Inte så att jag förringar händelsen som var fruktansvärd o ofattbar men på något sätt tycker jag tidningarna tjänar pengar på detta hemska. Nu gäller det för alla drabbade att få lugn ro och hjälp för att orka gå vidare. Tänker också på föräldrarna till mördaren. Måtte dom också få hjälp för det måste vara en chock att få reda på vad ens barn gjort.

Alla ställer sig säkert frågan hur kan en vanlig pojke bli en man som kallhamrat skjuter ihjäl folk.

 

Leif sitter redan bänkad så jag flyttar rumpan till nästa stol.

Ha det nu bra alla mina vänner och ta hand om era nära o kära.

Kram

Love.

 

 

 

 

 

Presentation


Mitt hem är där kärleken finns.

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards