Välkommen till skrivarlyan i Vildfagre.

Direktlänk till inlägg 23 augusti 2011

Idun

Av Love - 23 augusti 2011 08:41

Året är 1685 och gården ligger tyst o mörk. Människorna som bor och jobbar där sover men inte storbonden Sten. Han ligger bredvid sin hustru Agnes och tänker på den unga pigan Idun.

Hon finns så nära bara några meter till pigkammaren som ligger i stallbyggnaden.

Tankarna på Idun får mer o mer fäste i hans sinne och allt han vill göra med henne. Han måste ha henne och smyger tyst iväg. 

Det hörs bråk och skrik från pigkammaren. Drängen Anton ger sig på husbonden och Idum springer ut.

Hennes långa ljusa hår fladdrar i vinden månen lyser på det blåslagna ansiktet och linnesärken är blodig.              

 

                                      Idun.

 

                          Du rider på din vita häst

                          och månen står i ny.

                          Du lämnar hus och gård

                          det är nu dags att fly.

                          Du flyr från slag och hårda ord

                          från smärta och från blod.

 

                          Du rider på din vita häst

                          och källan nu du ser.

                          Ni är så trötta båda två

                          du orkar inte mer.

                          Du ligger ner på tuva mjuk

                          kinderna hettar du är mycket sjuk.

 

                          Du sover gott i drömmarnas land

                          ser inte mannen med kniv i hand.

                          Han ser på dig länge med hat i sin blick

                          så höjer han kniven det behövs blott ett stick.

                         

                          Du rider  åter din vita vän

                          emot evighetens land.

                          Där ser du vänner, far och mor

                          som räcker ut sin hand.

                          Din ritt är slut ni båda får nu ro

                          i kärlekens land skall ni för evigt ska bo.

 

       Jag låg vaken en natt och såg allting framför mig.

       Det var så verkligt och jag tände lampan

       och skrev ner det som en dikt. Funderade på om 

       jag i ett annat liv varit med om detta.

 

Nu ska jag ta itu med dagens uppgifter för i går blev inte ett dugg gjort. Hoppas ni är pigga och får en bra dag.

                             

                                    Kram

                                     Love.

                                   

 

 

 

 

 

 

                         

                        

 

                     

                   

                       

                         

                 

                        

                       

                       

                        

                     

                        

                      

                      

                        

                       

                      

 

                        

                         

 

                   

                   

 

                          

 

                         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
Ingen bild

Anna

23 augusti 2011 10:43

Så otroligt fint du skrivit men så sorgligt.
Hoppas verkligen du inte varit med om detta i
något liv. Jag tror också att vi levt förrut och kommer att återfödas. Kanske för att lära oss nya saker och bli en bättre människa.
Du har talang så fortsätt skriva.
Kram från anna.

 
Blessingsrehab

Blessingsrehab

23 augusti 2011 11:10

Hej Love. Dikten får mig att tänka Wilhelm Moberg..Som jag älskar att läsa. De knutna händerna är en stark och känsloladdad bok1930.
Jättevackert skrivit av dig. Tack för kramen. Ja, du det är inte så himla långt mellan Karlstad och örebro..Må väl..Blessing.

http://bloggplatsen.seBlessingsrehab

 
lillis

lillis

23 augusti 2011 14:24

Vilken fin dikt du skrivit så känsoladdat
Ha det gott min vän
Kram

http://danslillis.bloggplatsen.se

 
Sita

Sita

23 augusti 2011 16:52

Hejsan Love. Vilken fin dikt. Ja du det kan mycket riktigt ha varit du, vi går ju igen. Det tror jag iaf. Nu är jag trött. Flyttade åt dotter igår o kunde inte sova när vi kom hem. Så det blev sent o så skulle jag upp till jobbet kl 5. Kranar

http://siitasblogg.blogspot.com

 
Maria

Maria

23 augusti 2011 18:46

Hej kära du! Kikar in för att se hur du har det. Har inte haft så mycket ork med datorn men känner mig piggare nu.
Kramizar från Maria

http://torparmor.blogspot.com

 
Blessingsrehab

Blessingsrehab

25 augusti 2011 12:47

Hej Love, jag kikar bara in..Må väl Blessing :)

http://bloggplatsen.seBlessingsrehab

 
Sylvia

Sylvia

25 augusti 2011 15:03

Hejsan Love!
Det bor en författare i dig tror jag. Helt otroligt att du minns din dröm så väl efter uppvaknandet. Riktigt sorgligt är det men så underbart fint skrivet av dig.
Varm kram Sylvia

http://cobra38.wordpress.com

 
Margit

Margit

25 augusti 2011 19:02

En liten Palma Nova halsning fr[n oss. Det ;r varmt urte..och i avet ocks[! Vi kopplar av och njuuter..och har det BRA!!!
Kramar til er bada fr[n oss. Margit o Lasse,

http://margitholm.blogg.se

 
Ingen bild

barnbarn

26 augusti 2011 10:24

Godmorgon älskade mormor! Vill tacka så mycket för en jätte mysig övernattning, alltid lika underbart att umgås med dig! Jag hjälper mer en gärna till där hemma. Snart åker jag, dags att börja packa. Ikväll ska jag jobba, hoppas ni får en mysig helg. Och din "uppenbarelse" var jätte bra men lite otäck. Saknar dig redan. Massa kramar! <3

 
Anita Lundwall

Anita Lundwall

26 augusti 2011 12:25

Vad hette boken du läste. kanske var det så här på vår gård Stora huset är från 1500 talet vårt hus sent 1600 tal ibland undrar man hur det har varit vilka som bodde på gården ja lite vet vi men inte HUR de levde
Har en bok som heter AXBERGSHAMMAR
Ett Järnbruk och ett Säteri -med anor från 1500-talet-
En krönika av Gösta Larsson
Skall skriva lite på min blogg
kram på dig. Anita i Dylta

http://tisalaya.bloggplatsen.se

 
Anita Lundwall

Anita Lundwall

26 augusti 2011 19:07

Hej nu är jag tillbaka jag vilken fin Dröm du hade tack för att du tittade in hos mig. Om du åker till Nora Marken bor ju jag efter vägen Alldeles vi rontellen som går till Frövi
Kram Anita

http://tisalaya.bloggplatsen.se

 
Cina

Cina

26 augusti 2011 19:21

Hej
Tack för din kommentar hos mig kul att du tittade in. Jag brukar läsa din blogg men kanske aldrig har skrivit något.
Jag har kollat dina underbara fina katter. Jag har 3 st men har rasen Helig Birma..
Ja lägger till dig hos mig om det går bra.
Önskar en fortsatt fin fredagskväll.
Kramen

http://heavenladyn.bloggplatsen.se

 
Gunilla

Gunilla

26 augusti 2011 21:04

Hej Vännen! Har tänkt på dig.
får se om jag kan ringa dig ngn dag nästa vecka, så kanske vi kan ses ngt ngn dag i stan, skulle vara roligt, var ju ett bra tag sedan.

Kram på dig
/Gunilla

http://gunillaskatter.blogg.se

 
Kerstin

Kerstin

27 augusti 2011 14:36

Hejsan! Ja du, det kan vara något du upplevt, behöver ju inte vara du själv som råkade illa ut men jag tror inte att allt bara tar slut, vi återföds säkert. Fint skrivet var det i allafall och riktigt spännande. Du har allt en författarådra i dig.
Nej, jag hittar inget mail från dig. Vill du ha sticklingar så kan du ju skriva din adress i min blogg som en fråga så tar jag den där utan att lägga ut den. Vill inte skriva min mail här, gjorde det en gång och fick en massa skräppost -:) Jasså, det är Noramarken! Skulle vara kul, får höra med gubben om han vill o orkar efter nattens utsvävningar. Blir em i så fall.

http://farna.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Love - 25 mars 2013 09:54

Veckorna trillar iväg fort men våren kommer långsamt. Förra året vid denna tid var det varmt o skönt.   Påsk till helgen men i år hoppar jag över den det blir ingen tur till Blåkulla heller.   Har tappat så mycket lust o kraft känner mig ...

Av Love - 10 mars 2013 18:24

                                          Hejsan i vårsolens glans!   Vilken fin vecka vi haft visst det är ingen direkt värme men att svepa om sig o sitta ute var livgivande. Att få lite färg i ansiktet sitter inte fel.   I måndags träffa...

Av Love - 2 mars 2013 19:27

Det blev mars i år också och jag har sett snödroppar. Vädret i dag har varit varierande sol, regn, blåst och snöblandat. Undrar hur det blir i morgon när Vasaloppet går.   Det var skönt att åka till Leif som var piggare än förra gången. Då ...

Av Love - 25 februari 2013 19:25


Har haft en bra dag med besök hos Leif. Måste försöka förlika mig med att han inte riktigt vet om jag är där eller inte. Han var mer borta i dag men ändå glad o go. Solen tittade fram men jag kan ju inte gå ut utan vi fikade med honom och ser...

Av Love - 21 februari 2013 17:38

Återigen sitter jag vid datorn och en vecka har passerat. Blev dåligare och fick hög feber så det blev transport till Sjukhuset igen o inläggning. Har fått en infektion i såret men i dag kom jag hem. Mycket prover o medikamenter och dom va...

Presentation


Mitt hem är där kärleken finns.

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards