Välkommen till skrivarlyan i Vildfagre.

Alla inlägg den 22 september 2011

Av Love - 22 september 2011 11:11

 


Svårt att komma upp i dag. Har sovit dåligt och mina tankar har kretsat runt Troy Davis som blev avrättad i natt i USA.

 

 

Brottet han vart dömd för var att han hade skjutit en polis för 22 år sedan.

Hade han blivit dömd till döden om det varit en uteliggare han skjutit?

 

I lagen ska alla människor dömas lika men så är det inte i verkligheten.

Nu var det ju inte till 100% säkert att han var skyldig men inga protester eller vädjanden hjälpte.

 

Hur kan man fortsätta sova, äta o vara som vanligt när man tagit en annan människas liv på detta sätt.

Jag är helt emot dödsstraff men däremot för livstid.

 

Dömer ingen som förlorat en anhörig genom mord och känner att den skyldige ska dö. Jag har ju och hoppas aldrig komma i den situationen för jag vet ju inte hur jag skulle reagera då.

Nu är det här mina tankar och det skulle vara intressant att höra vad ni tycker.

 

I USA återinfördes dödsstraff 1976 och 2005 avrättades den 1.000 fången

drygt 15000  personer sedan 1608 på olika grunder.

35 stater har laglig straffpåföljd men 18 tillämpar dödsstraff.

 

Den största avrättningen i USAs historia var i

Minnessota där  38 siouxindianer samtidigt hängdes den 26 dec 1862 för att under Dakotakriget ha ha mördat och våldtagit.

 

Kina är det land som har flest avrättade i proportion i förhållande till folkmängd.

 99% av alla avrättningar 2005 var i Kina ,Iran ,Saudiearabien ,Arabien o USA.

Sedan 1885 har 50 länder avskaffat dödsstraff men 69 länder kvarstår.

 

Här i Sverige fanns det kvar till 30 juni 1921 i fredstid och till 1973 i krigstid.

Den sista hängningen var  på Galgbacken i Skanstull i Stockholm.

Innan 1858 hade varje län en egen skarprättare. Vilket yrke!

 

Har jag inget annat att förtälja undrar ni nog. Jo jag var i stan i tisdags och köpte mig en höstjacka.    

Den hade kostat 1.500 men var nedsatt till 750:- och jag slog till.

Gillar den och ska bara köpa en halsduk  som  piffar upp.   Svarta Gaius fick följa med till sjön i går med och här väntarhan på att bli av med kopplet . På vägen hem såg vi säkert 50 hjortar och han ylade som en tok o ville ut o jaga dom. Vill någon hyra en jakthund så säg till.

 

  Min Änglatrumpet blommar igen och den rosa har fullt med knoppar.

        En del blommor har fått flytta ut på dagarna och in på kvällarna men snart är det väl för kallt ute överhuvud taget.

 

Gillar ni thriller med fart så kan jag rekomendera Postcard Killers som Liza Marklund och James Patterson skrivit tillsammans.

Läste ut den på tre kvällar.

 

Det blåser i träa i dag men några fönster ska jag nog tvätta. Har inga gardiner i mitt rum och då ser man verkligen skiten. Letar nya gardiner i kataloger men ännu har inget fallit mig  i smaken.

 

Får väl gå på jakt på måndag då jag ska till stan igen.

Hoppas kunna träffa Gunilla då. Tack för alla bloggvänner jag fått.

 

   

 

     

 

                                            Kram

                                            Love.

Presentation


Mitt hem är där kärleken finns.

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards