Välkommen till skrivarlyan i Vildfagre.

Direktlänk till inlägg 11 november 2011

Glatt överraskad

Av Love - 11 november 2011 16:17


      Tack snälla Ruth för den fina sidan du gjort hos mig.

     Jag hade inte väntat mig att du skulle lägga ut den ännu

     men är givetvis glad och mycket nöjd.

 

     Vargar har sedan jag var liten alltid facinerat mig då jag  

     låg och lyssnade på min pappa och släktingar som berättade

     varghistorier. Skräckblandad förtjusning.

 

     Där vi har vårt ställe finns en bäck som kallas vargbäcken.

     Mitt i ligger tre stora flata stenar där vi barn ofta lekte och

     detta är historien om vargbäcken.

 

     Det var en mörk vinterkväll då en liten flicka skulle gå på dass.

     El fanns ju inte så flickan fick ta med sig en tjärfackla.

     Tiden gick och flickan kom inte in igen så fadern gick ut

     för att hämta henne. Hon var spårlöst försvunnen och hur

     dom än ropade och sökte fann dom henne inte.

     Sökandet fortsatte på morgonen och dom följde spåret av varg

     och  hittade då resterna av henne på stenerna i vargbäcken

    

     Denna sitter också i mitt minne.

 

     En man på 1800-talet från vår by  tog sparken med en stor trälåda

     på för att åka över isen till samhället för att handla.

 

     På hemvägen kom tre vargar efter honom och dom gick till attack.

     Han hade inget val utan fick slänga ut varorna och vända lådan upp o ner

     för att krypa under den.  Vargarna försökte komma in under lådan

     och när en varg fått in tassen skar mannen av den med sin slidkniv.

     Gång på gång angrep dom lådan men gav till slut upp och mannen

     kunde komma hem helskinnad .

 

     Som barn trodde jag benhårt på detta och var faktiskt så rädd att

     vargar fanns under min säng att ingen del av min kropp fick vara

     utan täcke. Kudden hade jag ovanpå huvudet  och då var jag trygg.

 

     För många år sedan var jag i Kolmården och inne i varghägnet

     vilket var en upplevelse för även om dom inte är vilda utan födda

     i fångenskap ska man vara försiktig. Det är och kommer aldrig

     att bli hund av en varg.

     Har även haft turen att se en varg springa på vägen. Nog om detta.

 

     Huset blev städat ordentligt och nu kan vi börja ha myspys.

     Till mat blir det entrecote med potatisgratäng skulle ha suttit

     bra med lite vin till men man kan inte få allt.

 

     Vi hörs snart igen till dess ha det nu bra alla mina vänner.

                                       Kram från Love.

 

                  

 

 

 

      

    

 

    

  

 

 

 

    

    

 

 

 

    

    

    

 
 
Sita

Sita

11 november 2011 17:32

Hejsan Love. Klart vi ska ses den 21:a. Men vilken tid o vart? Jag kan komma vilken tid som hellst bara det finns parkering. Ska bli kul att ses igen. Kram

http://siitasblogg.blogspot.com

 
Maria

Maria

12 november 2011 00:56

Jo men så vintrigt o fint de har blivit hos dig. Vargar är fina djur men vill inte ha dom för nära stugknuten.
Önskar ni får en bra helg/kramizar

http://torparmor.blogspot.com

 
lillis

lillis

12 november 2011 06:29

Så fint du fått här inne av vår vän Ruth
Ha en bra helg
Kram min vän

http://danslillis.bloggplatsen.se

 
Ruth

Ruth

12 november 2011 09:56

Det blev lite annorlunda här innne, men själv är jag inte riktigt nöjd vilket beror på mina program i datorn som strular. Skall se om jag får liv i min gamla dator för där fungerar alla program.
Roligt att lära känna dig, en ny nätvän som jag kommer att följa i ur och skur.
Ruskiga varghistorier, gillar själv inte vargar, men nu finns dom och blir allt fler i våran natur. En kylig natt har det åter varit -3 grader, men nu håller solen på att bryta igenom så det blir nog en fin dag.
Ha det gott vännen / Ruth

http://bernamis.bloggplatsen.se

 
Spanaren

Spanaren

12 november 2011 18:54

Men vad tyckte du om att vara i varghägnet ... det glömde du av att berätta ;.)

Verkligen en fin hemsida med snö och kul att det snöar på vissa bloggar som hos dig, Lillis och Corina ... njuter :-)

Ha en riktigt trevlig kväll/kram

Ps Saknar den riktiga snön men det kommer väl snart ;.)

http://spanaren55.bloggplatsen.se

 
Inger

Inger

12 november 2011 21:15

Jag är också förtjust i vargen ... men det är inte så populärt i mina trakter. Men det är ett spännande djur ... vi Nåsbor kallas sen gammalt för Nåsvargar ... vi har en varg i vår idrottsförenings märke, så jag har allt varit fascinerad av vargen.

kram Inger

http://www.snartmormor.bloggagratis.se

 
Kristina

Kristina

13 november 2011 11:53

Så fint det blev på bloggen.
Jag är också skrämd för vargar och läst hemska historier. men de säger att inte vargen rör mäniskor utan vidare.
För Indianerna är vargen helig och det kan få mig att se vargen på ett annat sätt.
Ha det så gott Love och ta väl hand om dig och goa kramar.

http://kristinakicki.bloggplatsen.se

 
Sylvia

Sylvia

13 november 2011 12:42

Hejsan Love!
Så vackert och vinterlikt du har det här.
Riktigt pirrigt med alla skräckhistorier om vargen..Visst är det ett spännande och fascinerande djur. Under lång tid var vargen nästan utrotad i Sverige men nu håller den sakta på att återhämta sig men för den skull vill man ju inte ha den för nära runt knutarna.
Nu ska jag duka i ordning Fars dag kaffe. Snart kommer son och dotter med respektive för att gratta.
Ha en fin söndag!
Kramen
Varm kram.

http://cobra38.wordpress.com

 
Bittan

Bittan

13 november 2011 14:45

Hej!
Så vackert foto på vargarna du hade nu på din blogg! Jag tycker också att vargar är vackra men det får inte bli för många i våra skogar.
Usch här har jag varit så nere och ledsen sen jag hade möte med AF och Fk i onsdags. Då de nu bestämt att jag skall sluta på min arbetsplats där jag är nu i affären och skall istället på ett ställe och förpacka saker. Usch detta kan inte passa mig något med min värk. Usch jag vill inte detta! Jag är så himla trött på detta.
Nu skall jag snart åka hem och gratulera min pappa på fars dag och min man och barnbarn skall på ishockey.
Ha det så bra du kan!
Kram Bittan

http://britt-marie.bloggplatsen.se

 
Cina

Cina

14 november 2011 10:51

Love om du kollar detta inlägg och det som kommer efter detta så får du reda på vem "Lilla pojken" är.

http://heavenladyn.bloggplatsen.se/2011/11/03/6585084-jag-slapper-en-hemlighet-nu/

Kramen

http://heavenladyn.bloggplatsen.se

 
Blessingsrehab

Blessingsrehab

15 november 2011 12:55

God dagens :)...Jag älskar varg. Och jag bor i Värmland. Denna disskussion om att vara eller icke vara. Jag menar alltså vargens vara. Oj oj va de gaper och skäller. Det är samma prat varje år och nu är det skyddsjaktsnack på gång eftersom regeringen har dragit in på licensjakten..
Min äldste son har ett jättefint varghuvud tatuerat på ena axeln.
Jag är nog för vargens vara..;)..Kram Blessing

http://Blessingsrehab.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Love - 25 mars 2013 09:54

Veckorna trillar iväg fort men våren kommer långsamt. Förra året vid denna tid var det varmt o skönt.   Påsk till helgen men i år hoppar jag över den det blir ingen tur till Blåkulla heller.   Har tappat så mycket lust o kraft känner mig ...

Av Love - 10 mars 2013 18:24

                                          Hejsan i vårsolens glans!   Vilken fin vecka vi haft visst det är ingen direkt värme men att svepa om sig o sitta ute var livgivande. Att få lite färg i ansiktet sitter inte fel.   I måndags träffa...

Av Love - 2 mars 2013 19:27

Det blev mars i år också och jag har sett snödroppar. Vädret i dag har varit varierande sol, regn, blåst och snöblandat. Undrar hur det blir i morgon när Vasaloppet går.   Det var skönt att åka till Leif som var piggare än förra gången. Då ...

Av Love - 25 februari 2013 19:25


Har haft en bra dag med besök hos Leif. Måste försöka förlika mig med att han inte riktigt vet om jag är där eller inte. Han var mer borta i dag men ändå glad o go. Solen tittade fram men jag kan ju inte gå ut utan vi fikade med honom och ser...

Av Love - 21 februari 2013 17:38

Återigen sitter jag vid datorn och en vecka har passerat. Blev dåligare och fick hög feber så det blev transport till Sjukhuset igen o inläggning. Har fått en infektion i såret men i dag kom jag hem. Mycket prover o medikamenter och dom va...

Presentation


Mitt hem är där kärleken finns.

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards