Välkommen till skrivarlyan i Vildfagre.

Direktlänk till inlägg 9 januari 2012

Namnförvirring.

Av Love - 9 januari 2012 11:28

                                     Goddagens!

 

Tänk att få vakna av solsken och några grader kallt. Helt ljuvligt.

Jag har sovit som en stock i natt och då mår tanten bra.

Leif har åkt i väg och jag tog itu med att få ner gardiner

och ljusstakar.

Nu ska det upp blårutiga gardiner i köket men först

måsta fönstren putsas.

 Våra katter sitter på fönsterbrädorna och krafsar när dom vill in

 och Gaius hoppar mot altandörren så en putsning behövs.

 Sen vill jag ha tulpaner på bordet och andra dukar på bänkarna.

 

Jag har sett att det är många som släktforskar vilket jag också har börjat lite smått med.

Vet ju inte mer än vad mina föräldrar hette eftersom jag aldrig bodde hos dom.

Nu finns i alla fall namn på farmor ,farfar, mormor och mormor så det går framåt.

Ni som håller på kan ni rekomendera något bra program?

 

Min pappa var gift när han hade ett förhållande med min mamma.

Hon blev med barn och jag var knappast efterlängtad eller planerad.

 

Första tiden bodde vi på ett hem för ogifta mödrar sen kom jag till en äldre

familj där jag var tills jag var 2 år.

 

Nästa steg var en annons i Dagens Nyheter om någon kunnde ta hand om mig.

Tack o lov hittade jag nya föräldrar och fick en underbar släkt men nu vore det

intressant att få reda på mer om sin bakgrund.

 

Dagens Nyheter har spelat en roll till i mitt liv. Som 19åring svarade jag på en

kontaktannons där och hittade min kära man. Har det fina första brev han skrev

till mig kvar.Vi sågs första gången i nov. 1960 och i juni 1961 gifte vi oss.

 

Nu ska ni också få en förklaring till alla mina namn.

Döpt till Laila Birgitta Håkansson.

Kallad Birgitta av min mamma, Laila av mina fosterföräldrar.

I skolan hette jag Laila Håkansson.

Hemma hette jag Laila Jacobsson som det stod på dörren.

Nästa namn blev Jansson när mina föräldrar gifte sig.

Prata om förvirring men den löste sig när jag gifte mig.

Då blev det Sandin men slut var det inte för Leifs släktnamn

var Pousette vilket vi tog senare.

Jag heter Sandin Pousette eftersom Roger inte ville byta

till Pousette så behöll jag Sandin också.

Mina smeknamn Love och Lili.

Ja nu kanske ni blir lite klokare eller?

 

Dags för lite lunch kaffe med Nutrilätt så goooot!

 

      Ha en bra dag och kram till er från Love.

 

 

 

 

 

 

 

 
 
Sita

Sita

9 januari 2012 13:35

Ja du Love det där var invecklat. Om min stickkompis kommer till juntan så ska jag fråga vilket program hon använder. Ha det gott. Julen är ute här nu så när som på vaxduken här under datorn. Kramar

http://siitasblogg.blogspot.com

 
Sylvia

Sylvia

9 januari 2012 18:17

Hejsan!
Så roligt att du vill vara med på utlottningen. Vad kul att läsa om när du träffade din man. År 1960 var min syster och jag på Bal Palais i Stockholm och dansade, där träffade vi två söta killar som vi senare gifte oss med och det håller fortfarande för oss två men min syster är skild sedan flera år tillbaka.

Kärt barn har många namn Love !
Kram från Sylvia

http://cobra38.wordpress.com

 
Ruth

Ruth

9 januari 2012 22:41

Det blev snurr i mitt huvud av alla namnen, för mig är du rakt upp och ner LOVE, min kära vän. Du har haft en brokig barnom, har det på något sett satt negativa spår inom dig. Är det först nu som du har börjat fundera på din släkt och vill forska ? Det är nog intressant att rota i släkten, men det som har varit har passerat. Jag har aldrig funderat på att släktforska, tror inte det är så viktigt för mig, jag lever mera i nuet. Intressant att höra om dina första år, tragiskt för ett lite barn, men så var det för många små för en del år sedan, tur det är annorlunda i dag.
Kram och tack för ett intressant inlägg om hur det har varit.

http://bernamis.bloggplatsen.se

 
Margit

Margit

10 januari 2012 01:19

Tack syrrn...kära LIVE..för att du berättar om ALLA DINA NAMN!!! Du tar rekord...med måna olika...
Ja våra kära kissemisser, dom lämnar spår efter sig..men kära spår...
Tessie och Linus..hoppar också upp på fönsterposterna utanför..och lämnar spår efter sig, som man får torka bor..då och då...
I morron kväll så ska jag åka tillbaka med lilla Samira till Eskilstuna till mamma Maria.
Vi ska först på dagen plocka av och ner julgranen. Stakarna får vara kvar till slutet av veckan.
Lasse är lite trött och hänig nu nåra dagar..Om det är efter strålningen..eller nån släng av förkylningen..
På lärdag å åker vi upp till Nora..till en 2gammal äninna"..som jg lärde känna 1980..i Eskisltuna. Hon fyllde 70 år den 2 jan..och vi är nu 4 st..som skall åka upp och fira henne.
Kul att ha lite att se fram emot..igen..man åker och far...
Tiden går SÅ fort..REDAN nu 0 januari.och januari som brukar vara SÅ lång... men inte nu när man är pensionär....
Kram till dej och Leif från oss båda!!/ Margit o Lasse,

http://margitholm.blogg.se

 
Maria

Maria

10 januari 2012 01:34

Jag önskar dig lycka till i din släktforskning. Det är så kul att hålla på med, jag har använt ett program som heter Genline och just nu håller jag på med en sida som heter ancestry båda kostar pengar. Där kan man komma åt kyrkböcker å annan information man letar efter. Gott att du fått en dag för dig själv å hunnit med en massa har du gjort.
Ha en fin dag/kramizar

http://torparmor.blogspot.com

 
lillis

lillis

10 januari 2012 07:10

Då förstår jag bättre med alla dina namn. Tur att du fick komma till bra personer som tog hand om dig.
Kram min vän

http://danslillis.bloggplatsen.se

 
Blessingsrehabb

Blessingsrehabb

10 januari 2012 12:47

Jaså var det inte krångligare än såååå!!!! Hehehe..Jag gillar Love på vildfagre ja..Allt gott Bless<3

http://Blessingsrehab.bloggplatsen.se

 
Pisan

Pisan

10 januari 2012 18:06

Nu har jag fått klart för mig hur det ligger till med namnen :-)Jodå, pengarna har kommit. Förlåt att jag inte hört av mig men det har varit så veligt här med inget internet och allt annat som rör ihop det när man precis flyttat....
Nej, jag gör inte blåbärsteet själv, det har jag köpt i påse på ICA. Det är himla gott.
Finns det ingen möjlighet att du kan få lite avlastning hemma? Det måste ju vara fruktansvärt jobbigt för dig.
Hoppas du har en fin tisdagseftermiddag/kväll! Kramisar! ♥

http://pisansblogg.bloggplatsen.se

 
Gunilla

Gunilla

10 januari 2012 20:00

Kul med släktforskning förstår jag.
Min pappa har ju hållit på med släktforskning i flera år.
Han tycker det är roligt.


Kram vännen

http://gunillaskatter.blogg.se

 
ingmarie

ingmarie

11 januari 2012 08:36

Jag är döpt till ingmarie mariana andersson , gifte mig fridlund, skilde mig och heter nu björklund :) min vännina och hennes familj i sthlm klallar mig mimmi och har alltid gjort, varför vet jag inte men jag tycker inte om mina namn, men vem är egentligen njd med sina namn :) ha en fortsatt fin onsdag...kram

http://mimmiros.blogg.se

 
Anita Lundwall

Anita Lundwall

11 januari 2012 10:12

Ja du kära barndomskamrat Kärt barn har många namn sägs det ju.
Släktforskar med Geneline. och anbytar forum. + smedsrötter då vi har mycket smeder Vallonsläkten m.m
Vi ligger nere med släktforskningen just nu.
tar mycken tid och energi.
Var rädd om dig vännen
Kram Anita Boström Lundwall

http://tisalaya.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Love - 25 mars 2013 09:54

Veckorna trillar iväg fort men våren kommer långsamt. Förra året vid denna tid var det varmt o skönt.   Påsk till helgen men i år hoppar jag över den det blir ingen tur till Blåkulla heller.   Har tappat så mycket lust o kraft känner mig ...

Av Love - 10 mars 2013 18:24

                                          Hejsan i vårsolens glans!   Vilken fin vecka vi haft visst det är ingen direkt värme men att svepa om sig o sitta ute var livgivande. Att få lite färg i ansiktet sitter inte fel.   I måndags träffa...

Av Love - 2 mars 2013 19:27

Det blev mars i år också och jag har sett snödroppar. Vädret i dag har varit varierande sol, regn, blåst och snöblandat. Undrar hur det blir i morgon när Vasaloppet går.   Det var skönt att åka till Leif som var piggare än förra gången. Då ...

Av Love - 25 februari 2013 19:25


Har haft en bra dag med besök hos Leif. Måste försöka förlika mig med att han inte riktigt vet om jag är där eller inte. Han var mer borta i dag men ändå glad o go. Solen tittade fram men jag kan ju inte gå ut utan vi fikade med honom och ser...

Av Love - 21 februari 2013 17:38

Återigen sitter jag vid datorn och en vecka har passerat. Blev dåligare och fick hög feber så det blev transport till Sjukhuset igen o inläggning. Har fått en infektion i såret men i dag kom jag hem. Mycket prover o medikamenter och dom va...

Presentation


Mitt hem är där kärleken finns.

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards