Välkommen till skrivarlyan i Vildfagre.

Alla inlägg under maj 2011

Av Love - 29 maj 2011 21:06

                              Hej ni alla som tittar in.

 

Jag har som många blivit ihågkommen på Mors dag.

För mig är det inte så viktigt att komma ihåg mig just denna dag men det är klart att jag blir glad när barnen hör av sig.

Lycka är att veta att man varje dag har varandra och håller en bra kontakt.

 

Denna vecka har vi firat Gaius 1-årsdag.   Gaius är en storpudel som är  nyklippt till födelsedagen.

Tycker han har likhet med alpackapojkarna som också är nerklippta.Skillnaden är att man inte kan sälja Gaius hår.

  Pudeln är en trofast och alert hund som har lätt att lära.

 Ska vara harmoniskt byggd och ge ett intryck av elegans och 

 stolthet. Mankhöjden på storpudel ska vara  mellen 45- 60 cm.

Hanarna större än tikarna. Gaius ligger på ca 60 cm.

 

Man vet att pudeln fanns i syd och mellan Europa sen 1500-talet. Den var en utmärkt jakthund och lämplig att arbeta i vatten och svåra förhållanden tack vare sin ullhårspäls.

Det var jägarna som först började klippa pälsen för att hunden skulle vara mer rörlig men sparade pälsen på känsliga ställen såsom runt leder och bröstkorg.

Pomponen (tofsen)på svansen och tofsen på huvudet lät man sitta kvar för att hunden skulle synas bättre under vattenarbete.

 

Då var pudeln en grov robust jakthund men dagen hundar är

mer eleganta och används mest till sällskap och utställning.

Pälsen växer ca 1 cm i månaden och det finns många olika klippningar som används. 

 

Vår vovve ska slippa sådant och blir vanligt klippt när det behövs. Här är det inte utställningar som gäller.

Gaius älskar att spela fotboll och är otroligt snabb.

Liksom andra hundar behöver han både motion och hjärngymnastik. Jag ska försöka göra någon form av agilitybana på tomten.

Vakthund är han inte utan alla blir välkommnade med samma glädje. Detta är mattes  hund och han ger mig den största glädje varje dag och även på natten då han kryper upp vid fotändan när jag sover och värmer mina fötter.

Vi är morgontrötta båda två och det är ingen ide att Leif försöker få ut honom att kissa han viker inte från min sida förrän jag går upp. 

 

Gaius är livlig ute men lugn inne och den bästa vän man kan tänka sig. Katterna har lite delade meningar om "den svarte"

men tolererar honom och några vill gärna ligga tillsammans med honom.

       

 

Ja jag skulle kunna skriva mycket om Gaius men byter ämne.

Nu är det kläder som gäller.

 

      Dessa tre långklänningar har jag köpt nu och den första inviger jag på våran 50-åriga bröllopsdag och Lukas 18-års dag

 Sen kommer 70-årsdagen och några fester där jag vill känna mig lite fin. Går ju mest i långbyor annars.

 

Vill helst ha långa klänningar för då trivs jag och blev glad när jag hittade dessa.

 

På elgiganten sålde dom 32" Tv i helgen för 1.800:-

Leif vill han en i sitt rum så jag bad Leffe hjälpa mig och nu står en och väntar hemma hos dom.

Det blir min present till Leif på bröllopsdagen.

Leffe och Ingrid köpte en lika dan och när Leif fick se den sa han att det var synn att vi inte visste det för en sådan hade han velet ha. Ska bli jätteroligt att få ge honom den.

 

Vi har haft aprilväder här i helgen med mycket blåst och regn.

Många gnäller över vädret för jämnan tycker jag antingen är det för kallt eller för varmt för regnigt eller för tort osv.

 

Tror inte det finns något annat land där man pratar så mycket om vädret som här.

Visst ska vi vara glada som inte har orkaner, tromber, jordbävningar,  vulkanutbrott ,svåra översvämmningr mm.

 

Jag tänker på vårt barnbarn William som en gång när jag pratade med honom i telefonen och frågade var det var för väder där han bodde svarade "Det är väder" punkt o slut.

 

Har börjat på en hemsida igen och har ni tur så kan ni få se den till jul för då är den nog klar. Gud skapade ingen bråska.

 

 

 

 

  

alla ni som skriver tåligt till mig fast jag inte så ofta hör av mig.

Ni är värdefulla för mig och jag önskar er en skön vecka 22.

                                      Kram

                                       Love.

 

 

 

 

 

 

Av Love - 23 maj 2011 22:08

Måndagen vart en blåsig dag men inne njöt jag av en bra bok och att få vila.

Helgen har varit helt underbar men intensiv och kroppen säger ifrån att nu räcker det. Då är det bara att lyda.

 

På fredagen kom Roger o Sheila och jag blommade upp för tyvärr ses vi inte så ofta och snart flyttar dom till Trelleborg.

Det kommer då att bli täta turer med tåget åt båda hållen har vi lovat varandra.

 

Lördagen bjöd på fint väder så vi drog till Vadköping och stadsparken. Vet ni att Örebro stadspark klassades som nr 5 i Europa för några år sedan och den är så stor och vacker.

Har ni en dag över så rekomenderar jag ett besök där.

Lite smakprov har ni här.                     

            

När benen började svikta blev det kaffepaus i Vadköping.               Klicka på bilderna så ser ni bättre.

 

Sonen och sonhustrun är mästare på att laga god mat så på

hemvägen handlade vi och dom lagade fylld fläskfile inrullad i bacon smörstekta små potatisar och en god sallad. Vinet var nog det lättaste att tillreda. Om allt smakade bra? Jaaaaa!

Ordet Nutrilätt var som bortblåst i helgen men i morgon är det dags igen. Hoppar över vägning och mätning denna vecka.

 

Sen blev det söndag och loppis i Brunnsparken. Innan dom vände åter till Stockholm hade dom handlat på sig en hel del och bilen var full av fynd.

 

När det gäller bloggandet så blir det inte så ofta  för så mycket annat kommer först. Fattar inte att så många skriver varje dag visst skulle jag vilja men man ska väl ha något att förtälja också och det händer inte så mycket här.

 

Hur många timmar per vecka sitter ni vid datorn?

 

Jag får oftast passa på efter att Leif har lagt sig och då är jag rätt trött.

 

Om jag inte svarar på era kommentarer så ska ni veta att jag är väldigt glad att ni skriver och läser med glädje era ord. TACK!

 

I köket slamrar det så Lukas har kommit hem. Vill prata lite med honom och ev. ta en kopp the men vi höres vänner.

 

 

                                

                           Kram från stadsparkvandrarna.

 

 

 

 

 

 

 

 

Av Love - 17 maj 2011 00:09

Dagen har tagit vila och natten är här.

En natt då jag är klarvaken. Det är nämligen fullmåne och den lyser rätt in i mitt rum. Vet att det är många med mig som inte kan sova en sån här natt bla. dotter så vi skulle kunna sammanstråla men nu har jag äntligen ro att skriva och hälsa på hos er.

 

Har tänt ett ljus bredvid mig för min fosterpappa som skulle ha fyllt år i dag. Älskad ,saknad men aldrig glömd.

 

Det händer saker i min kropp nu tack vare Nutrilätt. Har minskat 5 kg och 7 cm i midjan. Ringarna åker runt på mina fingrar.

Mår förträffligt och äter lite varje dag av det jag vill ha.

Köpte årets första jordgubbar i dag som smakade gott gott

 i gott gott.

 

Vill ni ha riktigt roligt så köp

Gamla tanter lägger inte ägg. Det är Mark Levengood och

Unni Lindell som har interjuvat barn.

 

Här är två exempel;

 

Människor är täckta av ett tunt lager späck som ska skydda oss mot kylan. Hos många är det här späcklagret lika tjockt som på en säl och då kan det vara bra att banta lite. Av Olav 8 år.

 

Om man vill bli smal jättefort kan man gå till doktorn och bli dammsugen. Av Marius 6 år.

 

 

 

Om ni har något recept på lätt o god middagsmat så mottages

det gärna. Hittade ett hos Calma i dag kasslergratäng så i morgon, nej i dag, kommer den att stå på bordet.

 

Det är mellan hägg o syren som skomakaren hade sin semester men om det var nu skulle det inte bli många dagar för häggen blommar och syrenerna håller på att slå ut. Det går för fort.

 

Utanför mitt fönster fanns ett fint syrenträd som tyvärr strök med i vinter.

 Lukas hjälpte mig att såga det till lagon storlek och jag ska plantera  flera klematis där som kan klättra upp så jag i alla fall har något fint att titta på.

 

Har lagt ut mitt skrivbord på blocket. Någon som behöver?   Vi ska ju göra ett Tv- rum där och Leifs kontor blir gästrum.

 

    Jag har inte gröna fingrar när det gäller krukväxter men dessa

Streptocarpus triv här och två till står snart i blom. Det är roligt att dom finns i flera färger.

 

Vi var till plantmarknaden i dag och handlade så i morgon ska jag  "planta".

  Rappsfälten står i full blom och visst är det vackert.  

 

Blommar gör vår spirea men efter blommningen ska den klippas ner för den är inte så snygg längre.

   

En bra marktäckare är ormöga som snabbt sprider sig. 

Fänrikshjärta bildar stora stånd och blommar länge.

Finns i flera färger och jag ska köpa både röd och vit.     Vårt glömda äppelträd hoppas jag blir besökt av många bin för det ger jättegoda äpplen som jag inte vet vad dom heter.

   

När solen lyser på fliklönnen är den underbar i färgen.

   

 

 

En riktig goding hälsade på i helgen med sina föräldrar.

Det är Ingrid o Leffes son Julius som blir nio månader.

Eftersom våra barnbarn växer med raketfart och inte vill sitta i knät och bli kramade är det så mysigt att ha en sån här liten klimp att få krama om. 

   Slut för i dag tack för i dag Nu ska jag gå på bloggpromenad hos er.

  God natt och ta hand om er när ni vaknar till en ny härlig dag.                          

                                  Kram

                                  Love. 

 

 

 

Av Love - 8 maj 2011 22:12

                                Hej vänner!

 

Kommer ni ihåg Lill Lindfors låt om att ha en kar i byrålådan.

Jag skulle vilja ha fler lådor o fler karlar.

Inte så att jag vill byta ut Leif men det skulle behövas en trädgårdsmästare, en snickare,en bilmekaniker och ett datasnille.

Tänk om man kunde dra ut en låda och få den hjälp man behöver.

Förresten det går lika bra med kvinnor ingen diskkriminering här.

Nu har vi världens bästa vänner som hjälper men man vill inte vara en plåga för dom med allt vi behöver hjälp med.

 

Dag sju med Nutrilätt och i morgon ska jag mäta midjan o väga mig. Det har gått så bra men någon frukt om dagen tar jag och drickar två liter citronvatten. Konstigt nog har jag haft en väldig energi och att laga mat till Leif o Lukas går bra .

Fixade en kycklinggryta en kväll som uppskattades.

Om ni vill pröva så har ni receptet för fyra personer här.

 

Ingredienser

 

4 kycklingfileer

1 msk flytande margarin

1/2 tsk curry

1/2 tsk grovmalen svartpeppar

1 krm cayennepeppar

1 tsk paprikapulver

3 vitlöksklyftor

100 gr kallrökt skinka i skivor

8-10 marinrade soltorkade tomater

2 1/2 dl Milda Mini Mat

1 1/2 dl Milda Fraice

1 dl svarta urkärnade oliver

 

Tillagning.

 

1. Skär kycklingen i gaffelvänliga bitar, krydda med kryddorna

    Bryn i margarinet o pressa ner vitlöken.

2. Strimla skinkskivorna och låt dom fräsa med i stekpannan.

3. Skär tomaterna i bitar och rör ner i pappan.

4. Häll i Milda Mini Mat och Milda Fraice.

    Dela oliverna och häll i dem.

5.Låt såsen koka samman några minuter och smaka av med ev

   lite salt.

6. Servera med färsk bandspagetti och en sallad. Ät och njut!

 

På onsdag ska jag få träffa en dam på Anhörigcentrum och det känns verkligen behövligt. Många dagar är väldigt jobbiga och jag får aldrig koppla av själv. Orkar därför inte skriva så ofta.

 

Nu är det full rulle  på fåglarna varje morgon före fyra.

Först sätter Björktrasten i gång sen vaknar dom en efter en och stämmer in i kören. Tranorna hjälper till med sitt höga rop och sist kommer Fasanerna som går här på tomten. Underbart att vakna till och sen få somna om. 

 

I insektsvärlden gillar jag nog fjärilarna mest. Det är citronfjärilen som först gläder mig men det finns verkligen många olika. Några ser ut så här.

  Påfågelöga.

  Sorgmantel.

  Monark.

  Guldvinge.

  Silversträckad pärlemor.

 

I skog o mark föds nu många småttingar och har man tur kan man få se en litet knyte ligga alldeles still när mamma är ute och äter eller jagar föda. Då gäller det att sakta smyga förbi utan att röra. Många tror att dom är övergivna men det är sällan.

Om du vet var ett rävgryt är beläget gå då ut tidigt på morgonen så kanske du får de rävungar som tumlar omkring.

Inte ett problem i världen har dom då sen kommer farorna och många djur överlever inte sin första vinter.

 

Lilla Bambi blir pussad.

  Nyfikna är dom.

 

 

 

Ni som skrivit till mig på Facebok får inga svar för jag har lagt ner. Passar inte mig och jag har inte tid. Jag bloggar istället.

     

     Snart är det en ny dag och ta vara på allt den har att ge. 

     Tack för er omtanke och kärlek. Jag skickar en kram till er alla

                                     Love.                       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Av Love - 3 maj 2011 18:58

                           Hej o hå mössa på!


      Jag fryser, stel som en pinne med värk, och ute snöar det.

     Ska detta kallas maj?

     Har satt på värmedynan i sängen har en som täcker

     hela bädden och det är jätteskönt.


     Har inte så mycket att berätta för just nu händer det inget

     särskilt hos oss. 


     Är det någon av er som prövat Nuttrilätt? I går började jag

     dricka deras drycker och det känns riktigt bra.

     Fem påsar om dagen ska man få i sig och sen blir det två

     liter vatten. Dom har soppor också som jag ska köpa i

     morgon för att få i mig lite varmt.

     Detta är en början för att bryta mönstret med kaffebröd

     och andra onyttigheter. Få se hur länge jag håller på.

     Fast jag lagar mat till dom andra två är det inga problem.


     Gaius har i dag varit och hälsat på kvinnan som ska klippa

     honom på tisdag. Hon tog lite grann under magen och

     klippte klorna. Han var så duktig min svarta prins.

     Sen ska vi försöka komma iväg till kennelklubben i

     Hallsberg så han får lite träning med andra hundar.


     Höll på att glömma deklarera men i sista stund  kunde

     jag ringa in. Otroligt lätt o smidigt.

     I år får jag tillbaka på skatten och det finns många hål

     att stoppa dom i. Om man skulle räkna min rikedom

     i pengar låg jag risigt till men i kärlek har jag fått tio i topp.


     Om ni fortfarande hänger med så hoppas jag ni alla har

     det bra och att        snart skiner på oss igen.

       

                          Tack för att ni finns   


                                     Kram

                                      Love.

 

     

      

Presentation


Mitt hem är där kärleken finns.

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards